måndag 27 april 2009

:Barnmisshandel:

Har nu haft två otroligt intensiva föreläsningsdagar om just barnmisshandel. Det har varit så otroligt intressant. Tidigare i denna kurs har vi pratat om olika "triggers". Saker eller ämnen som verkligen triggar igång en. Barn och ungdomar är en trigger för mig.

Jag älskar att jobba med barn och ungdomar. Men samtidigt kan det vara oerhört tufft och jobbigt. Men tillbaks till föreläsningen. Jag blir så glad när vi har föreläsare som engagerar och som brinner för sin sak, och det gör verklgien Jette Boberg. Hon pratade om att vara barn i familjer med känslomässiga familjer. Med det menar hon allt från kemiskt beroende till psykisk sjukdom. Hon förklarade att det finns fyra olika sorters barnmisshandel.

Psykisk misshandel ,fysisk missahandel, sexuella övergrepp och neglect of neglect (Professionella som förnekar vanvård). Det är helt fruktansvärt att barn ska behöva växa upp i sådana här förhållande. Jag blir så upprörd och samtidgt ledsen. Men jag ser samtidigt en stor utmaning. Det går ju faktist att förändra livet för det här barnen. Tänk att få vara den personen som räddar ett barn utfrån dessa livsförhållande. Jag vill bli en skyddsfaktor för barn som jag möter.

Fatta vilket ansvar du och jag har. Det är dags att vi tar det på allvar. Våga anmäla om man misstänker barnmisshandel. Vi lever faktist i ett land som har skrivit på barnkonventionen, vilket betyder att barnet har en stor rätt i samhället. Men så ofta ser man allt ifrån ett föräldrar perspektiv. Detta gör mig så otroligt upprörd.

Oj, ett inte lika glatt inlägg i dag, men det behövdes bli sagt. Jag vill i alla fall vara med och kämpa för barnens rätt i samhället. De är vår framtid, vem vet, kanske är Kalle på din gata vår blivande statsminister =)

1 kommentar:

bexie sa...

You are so right!